Wat te doen bij obstipatie?

Behandel obstipatie op een natuurlijke wijze

 

Verstopping, obstipatie, constipatie, … Veel verschillende woorden voor datzelfde vervelende kwaaltje. Een groot deel van de bevolking heeft er last van en veelal is dit te wijten aan een ongebalanceerd voedingspatroon. Een veel voorkomend probleem is een gebrek aan vezel. Cichoreivezel is een prebiotische vezel die makkelijk in de dagelijkse voeding kan aangerijkt worden om zo constipatie te verminderen. Volksgezondheid zegt dat 1-6% van de volwassen bevolking regelmatig last heeft van constipatie, maar het loopt zelfs op tot 80% als het gaat over immobiele ouderen. 

Er bestaan dan ook veel middeltjes om dit zogezegd te verhelpen: meer kiwi’s en minder bananen eten, meer water of thee drinken, een paar pruimen eten, of zelfs laxeermiddelen innemen. Deze eersten helpen niet altijd en de laatste zijn echt niet aangenaam en vaak niet natuurlijk. Wat als je nu gewoon eens minder last zou kunnen hebben van constipatie op een natuurlijke manier? Wat als je door het eten van een cake, koekje, bananenbrood of ijsje tegelijkertijd ook je bezoekjes aan het toilet wat aangenamer zou kunnen maken? Cichoreiwortelvezel helpt je hierbij! Deze vezel die met behulp van warm water uit de cichoreiwortel wordt geëxtraheerd, lijkt van uitzicht op poedersuiker en heeft een heel neutrale licht zoete smaak. Hij is oplosbaar en je kan hem dus heel makkelijk in je koffie, thee of appelsiensap doen. Ook functioneert hij in bakwaren hetzelfde als suiker. Cichoreiwortelvezel geeft je namelijk ook textuur en zorgt ervoor dat je genoeg volume hebt in je gebak, waardoor je een lekkere cake of heerlijke koekjes kan bakken waarin je een deel van de suiker vervangt door vezel. Zo bak je met wat minder suiker (ook weer gezonder!) en voeg je vezel toe. En deze vezel helpt je elke dag met het behouden van een gebalanceerde spijsvertering. 

SuperRoots constipatie verhelpen vezel cichoreiwortelvezel

 

Een gebalanceerde spijsvertering met cichoreiwortelvezel

Hoe werkt dat nu precies? Wel, ons lichaam heeft geen enzymen om cichoreiwortelvezel (ook inuline genoemd) te verteren of af te breken. Als we dus zo’n cake eten met wat minder suiker en meer vezel in, reist de inuline door onze maag en dunne darm zonder dat deze afgebroken wordt. Eens in de dikke darm, wordt hij als voedingsstof gebruikt door de bacteriën die daar leven. Terwijl die bacteriën lekker van de vezeltjes smullen (de bacteriën fermenteren de vezels) wordt er een speciaal product aangemaakt als bijproduct, namelijk korte keten vetzuren (azijnzuur, boterzuur en propionzuur). Dit zijn voedingsstoffen voor je darmcellenZij zorgen er dus voor dat de cellen van je darmwand sterker worden en goed aaneensluiten, zodat je darm een stevige barrière vormt tegen indringers. Als de bacteriën voldoende gevoed worden met vezels nemen ze in aantal toe. Deze extra bacteriën binden water en zorgen zo voor wat meer vocht in je dikke darm. Meer bacteriën, korte keten vetzuren en water zorgen voor meer volume in je dikke darm. Dit volume herinnert je dikke darm eraan dat hij moet werken om al dit materiaal naar buiten te brengen. Naast zorgen voor wat meer volume komen deze korte keten vetzuren in je bloedbaan terecht. Ook zo herinneren ze je dikke darm eraan dat hij moet werken om je stoelgang naar buiten te duwen. Je zal vaker per week een groot toiletbezoek kunnen doen en dus minder last hebben van constipatie. Je stoelgang wordt ook wat zachter door dat extra water en volume. Het is dus heel belangrijk altijd voldoende vezels te eten. Cichoreiwortelvezel is ideaal om je hier elke dag mee te helpen. Het is makkelijk, lekker en gezond en je kan het op eender welk moment van de dag in eender welk drankje of gebakje verwerken. Zo helpt cichoreiwortelvezel je lichaam op een natuurlijke wijze bij het behouden van een gebalanceerde spijsvertering.* 

SuperRoots dikke darm darmbacterieën prebiotische vezel inuline cichoreiwortelvezel

Over goede en slechte bacteriën

Het verhaal stopt hier echter niet. Cichoreiwortelvezel (of inuline) helpt je niet alleen met een regelmatige stoelgang, het doet nog zo veel meer! Een belangrijk deel van het verhaal, dat we hierboven al aanhaalden, is het effect van inuline op de darmbacteriën en daar vertellen we je graag wat meer over. De oppervlakte van je dunne en dikke darm samen is ongeveer zo groot als een tennisveld (ja echt, in je buik!). Dit is dus een enorm grote oppervlakte en deze is net zoals onze huid en onze longen blootgesteld aan de buitenwereld. Dat lijkt misschien vreemd omdat je darmen toch binnen in je lichaam zitten maar alle voeding die er doorheen gaat, komt natuurlijk gewoon van buitenaf. Het betekent ook dat hier heel veel plaats is voor allerlei bacteriën om zich te nestelen. Ze tellen is onbegonnen werk en eigenlijk is het zelfs nog niet volledig duidelijk hoeveel er daar nu wel wonen. Er wordt geschat dat ieder individu ongeveer 100 triljoen bacteriën in zijn lichaam heeft, waarvan er zich 95% in je dikke darm bevinden, en dat deze bestaan uit meer dan 1000 verschillende soorten. Belangrijk is ook dat de samenstelling van de bacteriën bij elke persoon anders is. We zullen je al die lelijke namen van de bacteriën die in je darm leven besparen. Het is interessanter om te bekijken wat die bacteriën daar nu doen en welk effect dat heeft op je lichaam. Er zijn namelijk wat we de “neutrale” bacteriën zouden kunnen noemen, die mee voeding gaan verteren, maar geen bijzondere gezondheidsvoordelen bieden. Hiernaast zijn er de “goede” bacteriën. Deze gaan voornamelijk koolhydraten en vezels fermenteren. Door deze fermentatie maken ze allerlei gezonde stoffen aan zoals vitamines en de eerder vermelde korte-keten vetzuren. Zo meteen meer over de gezondheidseffecten hiervan.

Er leven helaas ook minder gewenste bacteriën in je dikke darm. Deze maken je niet onmiddellijk ziek maar gaan proteïnes (van vleesconsumptie bijvoorbeeld) fermenteren. Daarbij worden schadelijke stoffen geproduceerd die in hoge hoeveelheden zelfs toxisch kunnen zijn. Voorbeelden zijn amines, ammoniak, fenolen en stikstofhoudende componenten. Sommige hiervan staan zelfs bekend als kankerverwekkers. Deze fermentatie gebeurt bij iedereen. Het is een natuurlijk onderdeel van wat er gebeurt in je dikke darm maar hoe sneller deze slechte stoffen geëvacueerd kunnen worden uit je lichaam, hoe beter. En als je geconstipeerd bent, raken deze toxische stoffen niet echt snel naar buiten. 

Zo zie je dat de bacteriën in je dikke darm een zeer belangrijke rol spelen in je lichaam. Onderzoek hiernaar is nog steeds in volle gang en de ontwikkeling van nieuwe technieken om de darmflora te bestuderen staat niet stil. Meer en meer wetenschappers beschouwen onze darmflora zelfs als een orgaan door de grote invloed op ons lichaam. Er is ondertussen zelfs wetenschappelijk bewijs dat er een connectie is tussen onze darmen en ons brein, waardoor zelfs ons humeur door die darmbacteriën beïnvloed zou kunnen worden! We zorgen er dus best voor dat deze kleine bewoners van ons lichaam goed verzorgd worden. 

Gezondheidsvoordelen van prebiotische vezels

We spraken eerder over de korte-keten vetzuren die geproduceerd worden door de darmbacteriën. Naast een vlottere en meer gebalanceerde spijsvertering brengen deze vetzuren nog heel wat andere gezondheidsvoordelen. Zo vormen ze bijvoorbeeld een bron van voeding voor de cellen van je darmwand waardoor die gezonder worden en een sterkere barrière kunnen vormen tegen mogelijk ziekteverwekkers. Ook zorgen die korte-keten vetzuren ervoor dat de omgeving in je dikke darm zuurder wordt, waardoor je weer beter mineralen kan absorberen. Ze komen ook via je bloedbaan in je hersenen terecht en hebben zo een effect op je hongergevoel. Dus van het eten van vezel krijg je ook nog eens minder honger! Er zijn nog veel meer gezondheidseffecten waarvan het onderzoek nog in de kinderschoenen staat maar het is al duidelijk dat we wel zeker voldoende van die goede bacteriën in onze darmen willen! 

Verzorg je darmbacteriën en voorkom constipatie

Hoe kan je je darmflora nu goed verzorgen? Met vezel natuurlijk! Maar niet alle vezels zijn hetzelfde. Er zijn niet-oplosbare vezels zoals bijvoorbeeld haver- en tarwezemelen en er zijn oplosbare vezels zoals cellulose Dit vind je terug in de celwand van planten. Niet-oplosbare vezels worden niet gebruikt als voeding door de bacteriën in je darm. Zij dienen dus eerder als 'schuurmiddel' voor je darmwand en geven ook wat meer volume aan je stoelgang. Deze helpen natuurlijk ook tegen constipatie op die manier en daarom is een combinatie van havermout en cichoreiwortelvezel ook heel leuk! Binnen de oplosbare vezels heb je verschillende soorten, waarvan er slechts een paar prebiotische vezels zijn. Een prebiotische vezel wordt selectief gebruikt door je goede darmbacteriën en hebben zo een positief effect op je gezondheid. Inuline is de enige wetenschappelijk bewezen plantaardige prebiotische vezel! Hij wordt dus niet zomaar door eender welke darmbacterie verteerd maar stimuleert selectief de groei en activiteit van goedaardige bacteriën, zoals bifidobacteriën (Kleessen et al, 1997; Bouhnik et al, 2004; Kolida et al, 2007; Marteau et al, 2011Mendlik et al, 2012) en lactobacillen (Ten Bruggengate et al, 2006). Op die manier bevordert deze prebiotische vezel de gezondheid van je microbioom en draagt zo bij aan wat 'normobiose' genoemd wordt. Het omgekeerde, dysbiose, komt voor wanneer je microbioom voornamelijk bestaat uit schadelijke bacteriën. Vezels die niet gefermenteerd worden kunnen dus niet dienen als voeding voor je darmbacteriën en verlaten je lichaam via je stoelgang. Sommige synthetische vezels zoals polydextrose worden wel gefermenteerd, maar niet selectief door de goede bacteriën. Deze zijn dus ook net dat ietsje minder behulpzaam voor je darmflora en ze zijn bovendien niet natuurlijk!. In je voeding moet je goed variëren en dat geldt ook voor de vezels die je eet. Maar met wat je nu weet over cichoreiwortelvezel zal je vast en zeker akkoord gaan dat dit echt een must is als onderdeel van je dagelijks dieet! 

Op internet vind je heel wat tips over hoe je je darmen gezond kan houden. Je kan ook eens testen hoe het is met jouw darmgezondheid op de website van stichting darmgezondheid. Dokters bieden zelfs al online testen aan van je stoelgang om te bekijken waar jouw darmklachten vandaan zouden kunnen komen, zoals bijvoorbeeld Dr. Saskia van As. Alleszins is het zeker een goed idee cichoreiwortelvezel eens te proberen. Bestel het nu hier!

*Cichoreiwortelvezel (inuline) bevordert een normale darmfunctie door het verhogen van de stoelgangfrequentie. Dit gezondheidseffect is bewezen voor een dagelijkse inname van 12g cichoreiwortelvezel. 


1 bericht

  • oplossen constipatieprobleem

    wouters jozef

Laat een bericht achter